افسردگی یا واقع بینی

افسردگی یا واقع بینی

افسردگی یا واقع بینی

شما افسرده اید یا واقع بین هستید!؟ در این مطلب می خواهیم در مورد بحث افسردگی یا واقع بینی صحبت کنیم.

از سال 1979 به بعد این موضوع مطرح شد که افراد افسرده نتیجه گیریهای واقع بینانه تری نسبت به افراد غیر افسرده انجام می دهند.

اگرچه تصور می‌شود که افراد افسرده دارای سوگیری شناختی منفی هستند که منجر به افکار خودکار منفی، رفتارهای ناسازگار و باورهای ناکارآمد می‌شود.

اما رویکرد واقع‌گرایی افسردگی استدلال می‌کند که این منفی‌گرایی ممکن است منعکس‌کننده ارزیابی دقیق‌تری از جهان پیرامون باشد.

علایم بالینی افسردگی

همه ما می دانیم که افراد افسرده بالینی، علایم بیولوژیکی دارند (مانند اختلال در خواب، انرژی، اشتها، تمرکز، انگیزه و میل جنسی)

در حالی که افرادی که صرفاً واقعیت های ناخوشایند جهان رو می بینند و تحلیل می کنند بیشتر متاثر از این نگاه نشانه های بدبینی و منفی دارند اما با این حال دارند به واقعیتهایی اشاره می کنند.

بنابراین این گروه که مبتلا به رئالیسم افسردگی هستند یا واقع گرایی افسردگی، در آزمونهای افسردگی لزوماً نشانه های مربوط به اشتها، انگیزه ها، پر خوابی و بی خوابی، خودکشی و دیگر نشانه های رایج را تجربه نمی کنند

اما اگر در مورد دنیا و آینده حرف بزنند دلت می خواهد داد بزنی بگویی بسه خسته شدم چقدر منفی بافی، با اینکه این گروه به اطلاعات واقع بینانه ای اشاره می کنند.

در آزمونهای شخصیت شناسی که در کلینیک مشاوره امین میرموسوی برگزار می شود ما فاکتوری داریم که اگر در این فاکتور نمره فرد پایین باشد شخصیت جدی خواهد داشت که یکی از تفسیرها این هست که چنین فردی در معرض افسردگی و اضطراب قرار خواهد داشت اما با این حال فردی مسئولیت پذیر است.

چنین ترکیبی می تواند شرح حال افرادی باشد که مستعد همین نوع افسردگی یعنی واقع گرایی افسردگی هستند

مشکل این جاست که این افراد ممکن است از سوی اطرافیان به دلیل این روحیه ای که دارند، طرد شوند یا مورد نقد قرار بگیرند

توصیه بر این است که هم این افراد در تحلیل اخبار و بیان آن دقت کنند و هر جایی و در هر جمعی صحبتی نکنند

از طرفی اطرافیانِ چنین فردی ناگهان به وی حمله نکنند.

این شخصیتها روحیه محتاطانه و تجزیه و تحلیل خوبی دارند که اطلاعات آنها می توانند پیش از هر تصمیم گیری به دیگران کمک کند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *