ویژگیهای افراد سالم از دیدگاه مزلو

ویژگیهای افراد سالم از دیدگاه مزلو

ویژگیهای افراد سالم از دیدگاه مزلو

هیچکس از موفقیت و موفق شدن بدش نمی آید، همه ما تلاش می کنیم خود را تحقق ببخشیم. مطالعه ی ویژگیهای افراد سالم از دیدگاه مزلو از این رو اهمیت دارد که بدانیم چه مواقعی سالم رفتار می کنیم و اصلاً سلامت در رفتار چیست؟

افراد خودشکوفا که مورد بحث آبراهام مزلو هست، یکی از موضوعات مهمی است که وی به آن پرداخته. افرادی که علاقه مند به رشد شخصی هستند، شرایط مبهم را تحمل می کنند.

خود و دیگران را آنچنان که هست می پذیرند و بسیاری خصلتهای دیگر که در این مطلب می خواهیم تحت عنوان ویژگیهای افراد سالم از دیدگاه مزلو به آن بپردازیم.

ویژگیهای افراد سالم از دیدگاه مزلو شامل این موارد است:

افراد سالم در تلاش برای غنی ساختن و گسترش تجربه ی خود و افزایش شادمانی و شور و سرزندگی هستند.

افراد سالم علاقه مند به شناختن و فهم دنیای اطراف خود می باشند.

این افراد حالت تدافعی ندارند و خود را در پشت نقابها و نقشهای اجتماعی پنهان نمی کنند.

افراد سالم مبتکر هستند، آفرینندگی آنان شبیه ابتکار و تخیل ساده و صمیمانه کودکان است و نسبت به امور و پدیده های مختلف، نگرشی بی تعصب دارند.

آدمهای سالم و با بهداشت روانی خوب، نسبت به دیگران احساس همدلی و محبت می کنند

افراد سالم خودکفا هستند و احساس استقلال آنان باعث می شود تا در مقابل بحرانها و محرومیتها، کمتر آسیب ببینند.

افراد سالم و خودشکوفا، به همان اندازه که به خود و رشد و کمال خود اهمیت می دهند، برای رشد و کمال دیگران و به ویژه رشد و کمال فرد محبوب خود ارزش قائلند.

آگاهی و خودشناسی

در مورد ویژگیهای افراد سالم از دیدگاه مزلو می توان گفت که افراد سالم سعی می کنند تا نشانه های ناسالم روانی را مثل حسادت، بدبینی، کوته فکری، خودخواهی، تنبلی را در خود شناسایی کنند و از خود دور کنند.

اینها ممکن است برای رشد و تعالی خود در جلسات رواندرمانی حتی به صورت مستمر شرکت کنند.

خجالت نمی کشند!

نسبت به مواضع دیگران در مورد مراجعه به روانشناس و برچسبهای موجود بی توجه اند. به افکار سطحی و عامیانه کمترین توجهی نشان نمی دهند.

در مواجهه با آدمهای دگم و متعصب پرخاشگری نمی کنند.

افراد سالم اگر شوخی می کنند، شوخی هایشان حالت کلی دارد و طنز خود را متوجه یک فرد و فرهنگ خاصی نمی کنند، فرهنگ و فردی را مورد استهزا قرار نمی دهند.

این افراد حتی در یک سازمان هم این ویژگی ها را رعایت می کنند. یک روانشناس در استخدام کارکنان شایسته این ویژگیها را مدنظر قرار می دهد.

افراد سالم برای یادگیری کاملاً آماده هستند و به شخصی که قادر باشد نکته ای به آنها بیاموزد گوش فرا می دهند.

مهمتر آنکه نقاط ضعف و محدوده توانایی ها و قدرت خویش را بدون شکوه و نگرانی می پذیرند و به این نقصها جز برای رفع آن تا حد امکان، کمتر فکر می کنند

افراد سالم از انجام دادن کارها حداقل به همان اندازه ای که آنان را در رسیدن به هدف و مقصودشان یاری می دهد، لذت می برند.

افراد سالم از تجربه های جدید استقبال می کنند. 

آدمهای سالم و خودشکوفا، از تجربه های زندگی، سیر یا خسته نمی شوند.

با این حال، از موضوع ها، پدیده ها و اشخاص دنیای پیرامون خود شناخت عینی دارند و جهان را آنگونه که هست و نه چنانکه نیاز دارند که باشد، می بینند.

از جمله ویژگیهای افراد سالم از دیدگاه مزلو این است که افراد سالم در برابر همه ی مردم، صرف نظر از طبقه اجتماعی، سطح تحصیلات، وابستگی سیاسی یا دینی و قومیت و فرهنگ و لهجه ی آنها، بردبار، شکیبا و باز هستند.

افراد سالم بهتر می توانند با همه ارتباط برقرار کنند و خود را با دیگران تطبیق دهند و بیشتر محبت می کنند. حتی نسبت به کسانی که سلامت روان کمتری دارند، مشکلات عدیده ای دارند، نه تنها فخر نمی فروسند بلکه با آنها هم ارتباط برقرار می کنند.

توصیه مرکز مشاوره امین میرموسوی

در پایان مطلب ویژگیهای افراد سالم از دیدگاه مزلو ، مرکز مشاوره امین میرموسوی توصیه می کند با توجه به شرایط کرونا و تغییر سبک زندگی اغلب ما ، حتما به فکر بهداشت روانی خود باشیم.

به این طریق به سلامت خود اهمیت بدهیم.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *