درمان افسردگی با مهربانی

درمان افسردگی با مهربانی

درمان افسردگی با مهربانی

پژوهشی جدید به درمان افسردگی با مهربانی پرداخته است. تحقیقات جدید نشان می دهد افرادی که از علائم افسردگی یا اضطراب رنج می برند می توانند با انجام کارهای مفید برای دیگران به بهبودی خود کمک کنند.

دیوید کرِگ(1)، یکی از نویسندگان این مقاله، که این کار را به عنوان بخشی از پایان نامه دکترای خود در روانشناسی در دانشگاه ایالتی اوهایو انجام داد گفت: مهمتر از همه، تکنیک مهربانی تنها مداخله ی آزمایش شده بود که به افراد کمک می کرد بیشتر با دیگران ارتباط برقرار کنند.

کرگ گفت: “ارتباط اجتماعی یکی از اجزای زندگی است که به شدت با سلامتی مرتبط است. به نظر می رسد انجام فعالیتهای محبت آمیز یکی از بهترین راه ها برای ترویج این ارتباطات باشد.”

کرِگ این تحقیق را با جنیفر چیونز، استاد روانشناسی در ایالت اوهایو انجام داد.

مطالعه آنها اخیرا در مجله روانشناسی مثبت منتشر شده است.

پژوهش درمان افسردگی با مهربانی نشان داد که چرا انجام فعالیتهای محبت آمیز به افراد کمک می کند ذهن خود را از علائم افسردگی و اضطراب دور کنند.

چیونز گفت: این یافته نشان می دهد شناختی که بسیاری از مردم در مورد افراد مبتلا به افسردگی و درمان آن دارند ممکن است اشتباه باشد.

بررسی نحوه انجام پژوهش

مطالعه ای شامل 122 نفر در مرکز اوهایو انجام شد که این افراد علائم متوسط تا شدید افسردگی، اضطراب و استرس داشتند.

پس از یک جلسه مقدماتی، شرکت کنندگان به سه گروه تقسیم شدند.

به گروه فعالیت های اجتماعی دستور داده شد که فعالیت های اجتماعی را برای دو روز در هفته برنامه ریزی کنند.

گروهی دیگر در مورد یکی از اصول CBT آموزش دیدند: ارزیابی مجدد شناختی.

این شرکت کنندگان الگوهای افکار منفی را شناسایی می کردند تا بتوانند افکار خود را به گونه ای اصلاح کنند که افسردگی و اضطراب را کاهش دهد.

به اعضای گروه سوم دستور داده شد که در دو روز از هفته روزی سه عمل محبت آمیز انجام دهند.

اعمال محبت آمیز به این صورت تعریف می شود: “فعالیتهای بزرگ یا کوچکی که به نفع دیگران است یا دیگران را خوشحال می کند، معمولاً از نظر زمان یا منابع برای شما هزینه ای دارد.”

برخی از فعالیتهای محبت آمیز که شرکت کنندگان بعداً گفتند انجام داده اند شامل پختن کلوچه برای دوستان، پیشنهاد دادن به یک دوست و گذاشتن یادداشت با کلمات تشویق کننده برای هم اتاقی ها بود.

شرکت کنندگان دستورالعمل ها را به مدت پنج هفته دنبال کردند و پس از آن دوباره مورد ارزیابی قرار گرفتند.

محققان پس از پنج هفته دیگر ، بررسی کردند تا ببینند آیا مداخلات همچنان مؤثر هستند یا خیر.

یافته های پژوهش

یافته های مرتبط با پژوهش درمان افسردگی با مهربانی نشان داد که شرکت کنندگان در هر سه گروه پس از 10 هفته مطالعه، افزایش رضایت از زندگی و کاهش علائم افسردگی و اضطراب را نشان دادند.

کرگ گفت: “این نتایج دلگرم کننده هستند زیرا نشان می دهند که هر سه مداخله مطالعه در کاهش پریشانی و بهبود رضایت موثر هستند.”

اما فعالیتهای محبت آمیز همچنان نسبت به فعالیت های اجتماعی و ارزیابی مجدد شناختی با ایجاد احساس ارتباط بیشتر با افراد دیگر، که بخش مهمی از بهزیستی است، برتری دارد.”

علاوه بر این، نتایج نشان داد که گروهی که فعالیتهای همراه با مهربانی نسبت به گروه ارزیابی مجدد شناختی انجام دادند،  از نظر رضایت از زندگی و علائم افسردگی و اضطراب بهبود بیشتری نشان دادند.

مرکز مشاوره امین میرموسوی در مورد تحقیق درمان افسردگی با مهربانی معتقد است همه کسانی که می توانند از روان درمانی بهره مند شوند، فرصت دریافت این درمان یا هزینه آن را ندارند.

اما ما دریافتیم که یک آموزش نسبتا ساده تأثیرات واقعی بر کاهش علائم افسردگی و اضطراب دارد.

ضمن اینکه همدلی و همبستگی بین افراد را تقویت می کند.

 

David R. Cregg, Jennifer S. Cheavens. Healing through helping: an experimental investigation of kindness, social activities, and reappraisal as well-being interventions. The Journal of Positive Psychology, 2022; 1 DOI:

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *