آموزش مهارت حل مساله ضروری است

آموزش مهارت حل مساله ضروری است

آموزش مهارت حل مساله ضروری است

با توجه به پیچیدگی های تصمیم گیری در برهه هایی از زمان به خصوص با پیچیده تر شدن زندگی ها، آموزش مهارت حل مساله ضروری است.

وقتی فردی با موقعیتی روبرو می شود که نمی تواند با استفاده از اطلاعات و مهارتهایی که در آن لحظه در اختیار دارد به آن موقعیتها پاسخ سریعاً دهد می گوییم با یک مساله روبرو شده است.

و زمانی که فرد در مواجهه با مشکل، فاقد هر گونه پاسخ موثری باشد، در چنین شرایطی این فرد از مهارت حل مساله برخوردار نیست.

حل مساله به عنوان یک مهارت اشاره دارد به کاربست دانشها و مهارتهای قبلا آموخته شده در موقعیتهای تازه

حال تصور کنید این افراد کم سنی که ازدواج می کنند چه زمانی و چه مهارتی آموخته اند که بتوانند در موقعیتهای تازه به کار ببرند، خدا می داند.

این موضوع فقط در مورد این گروه صدق نمی کند، عموما هر فردی که قصد دارد وارد یک شرایط متفاوتی شود که اقتضای آن شرایط، تجربه ی تغییرات جدید می باشد، ضروری است نسبت به آن موقعیت آموزش ببیند تا بتواند از مهارت حل مساله استفاده کند.

به همین منظور برای کسب تجربه در مواجهه با چالش های پیش رو می بایست افراد آموزشهای لازم را کسب کنند. و بدون این آموزشها، چیزی شبیه آزمون و خطا خواهد بود.

که در برخی تصمیم گیریها مثل ازدواج، فرصتی برای آزمون و خطا وجود ندارد.

افرادی که هیجانی تصمیم می گیرند!

در ادامه ی بحث آموزش مهارت حل مساله ضروری است ، یکی از نکات مهم، بحث افرادی است که در زمان مواجهه با مساله ای ، هیجان مدارانه واکنش نشان می دهند!

و این هیجان عموماً به اضطراب ها و خشم یعنی تحریک پذیری خلق منتهی می شود.

این افراد ضمن آموزش در خصوص موقعیتهای تازه ای که قرار است با آن روبرو شوند می بایست حتما دوره های مدیریت هیجان را بیاموزند.

در غیر این صورت علاوه بر مشکلاتی که دارند، استرس موقعیت تازه هم به مشکلات اضافه خواهد شد.

افراد اضطرابی در چنین موقعیتهای جدیدی با توجه به اینکه اضطراب شان معمولا آنها را به سمت کنترل گری پیش می برد همین باعث می شود به شکل عصبی تلاش کنند تا موقعیت را تحت کنترل خود در بیاورند.

و این موضوع سبب می شود حتی اگر آموزشی دیده باشند به دلیل غلبه ی اضطراب و نگرانی، آموزشهایشان بازدهی خوبی نداشته باشد.

بنابراین در اینجا چه بسا اولویت با رسیدگی، آموزش یا درمان مشکلات هیجانی باشد.

همه ی اینها برای این است که مهارت حل مساله با بخش منطقی مغز ما کار دارد و قرار است حل مساله کنیم که مستلزم جستجوی راه حلها، تفکر در مورد راه حل ها و و پیامدهاست.

و سپس تصمیم گیری و اجرا

و تمامی این فرایند نمی تواند با غلبه ی هیجان انجام بگیرد. بلکه به تسلط فکر و آرامش نیاز دارد حتی زمانی که با شخصی روبرو هستیم که شاید واکنش های او نتواند آرامش ما را برقرار کند می بایست بتوانیم آن موقعیت و رفتارهای موجود را مدیریت کنیم و شتاب زده و تحریک شده واکنش نشان ندهیم.

توصیه مرکز مشاوره

در پایان مطلب آموزش مهارت حل مساله ضروری است ، مرکز مشاوره امین میرموسوی توصیه می کند اگر از آن دسته افرادی هستید که در موقعیتهایی که مستلزم اجرای تفکر حل مساله هست، هیجانی می شوید و تصمیمهای نادرست می گیرید و بعد که تصمیم هایتان توسط دیگران یا خودتان یا حتی مشاور مورد بررسی قرار می گیرد می بینید با اشتباه همراه بوده حتما تلاش کنید مهارتهای مدیریت هیجان را بیاموزید و در یک مرکز مشاوره از خودتان ارزیابی به عمل بیاورید و با نقاط ضعف و قوت خود آشنا شوید.

سپس به فکر برطرف کردن این نقاط ضعف خود باشید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *