پیشگیری از آسیبهای طلاق روی کودکان

پیشگیری از آسیبهای طلاق روی کودکان

پیشگیری از آسیبهای طلاق روی کودکان

پیشگیری از آسیبهای طلاق روی کودکان اهمیت زیادی دارد زیرا در عمل موارد ریز و حساسی وجود دارد که ممکن است والدین از تاثیرات آن آگاه نباشند و یا دقت نکنند.

طلاق و مشکلاتش فقط برای همسران نیست؛ بچه ها هم از تاثیرات طلاق در امان نیستند به خصوص اگر طلاق با تنش و تخریب همسران نسبت به یکدیگر همراه باشد.

هر کدام از همسران حتی از مشکلات خاصی داشته باشند به هر حال نقش والدی را برای فرزند دارند.

شاید بچه ها در سن بالاتر یعنی از نوجوانی به بعد راحت تر بتوانند از یکی از والدین جدا شوند.

اما در سنی کودکی معمولا با انفعال و تردید واکنش نشان می دهند و گویا هر کلامی و صحبتی می تواند آن را مردد کند.

برخی والدین فکر می کنند می توانند فرزندشان را به سمتی سوق دهند، دیگری را بد جلوه دهند، او و خانواده اش را تخریب شخصیت کنند یا به لحاظ مادی چنان سنگ تمام بگذارند که کودک والد دیگر را حذف کند.

اگر موفق هم بشوند باید پرسید که دنیای تان چقدر کوچک ، احمقانه و پر از عقده هست که چنین می کنید و در ضمن این بچه ها وقتی بزرگ شوند از دنیای خودشان و اطرافیان شان هم متوقع خواهند شد.

و ممکن است با توقعات آنها در سنین بالاتر نتوانید خود را هماهنگ کنید.

بهتر است به جای چنین رفتارهایی سعی کنید بالغانه از یکدیگر جدا شوید.

حتی اگر یکی از والدین مثلا منفی بین و بدگمان است و شما به این دلیل جدا می شوید و اگر فرزندتان در این خصوص نظری می دهد، در پاسخ دادن دقت کنید که نقش والدی او را در غیابش تخریب نکنید.

نگذارید بحثی مثل اعتیاد را فرزندتان به تمسخر بگیرد بلکه بگویید او بیمار است.

وقتی پای تهدید در میان است!

در ادامه ی بحث پیشگیری از آسیبهای طلاق روی کودکان باید به مشکلات رفتاری برخی همسران هم توجه کرد. مواردی وخیم و مشکلاتی که تبعات قانونی ایجاد می کند.

مثل والدی که برای بدست آوردن فرزندش یا تخریب دیگری اقدام به توهین و تهدید می کند در پاسخ دادن ممکن است نیاز باشد از راه قانونی وارد شوید.

شاید در ابتدا نیاز باشد تلاش کنید، تذکر دهید، راهنمایی کنید تا او رفتار بالغانه ای پیش بگیرد و اقدامهای قانونی را در اولویتهای دیگری قرار دهید.

برای اینکه نسبت به تهدیدهای مشاهده شده چطور رفتار کنید حتما مشورت بگیرید.

در صورتی که والدین با توافق و بالغانه و بدون توهین و بی احترامی از یکدیگر جدا می شوند باید دید که فرزندشان چقدر آمادگی دارد.

یا چقدر این موضوع را پذیرفته و اصلا، چقدر آگاهی دارد از این موضوع!

کودک به راهنمایی نیاز دارد

در بحث پیشگیری از آسیبهای طلاق روی کودکان ، باید به خود یادآور شویم که کودکان، کودک هستند و هر چقدر به نظر برسد که از عقل و درک خوبی برخوردار هستند نمی شود انتظار داشت که آنها قادر باشند بالغانه رفتار کنند.

پس نیاز به راهنمایی دارند و ممکن است زمانی که باید روزهایی را بین پدر و مادر تقسیم کنند و گاهی پیش مادر و گاهی با پدر بمانند، چون با تعارض هایی در سبک زندگی و مدیریت درس و نحوه تغذیه و غیره مواجه می شوند، بیش از هر زمانی نیاز به گفتگو با هر دوی والدین داشته باشند،

لذا بهتر است پدر و مادر بر سر بچه ها مذاکره داشته باشند و از طرفی هر کدام بتوانند نیازهای فرزندشان را پاسخگو باشند.

به خصوص در ابتدای جدایی تا زمانی که کودکان خود را با شرایط تطبیق دهند، حتی در این ایام ممکن است نیاز به مشاور و روانشناس داشته باسند.

پس مراجعه به مرکز مشاوره را فراموش نکنید

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *