اثربخشی جلسه های مشاوره و روانشناسی

اثربخشی جلسه های مشاوره و روانشناسی

اثربخشی جلسه های مشاوره و روانشناسی

اثربخشی جلسه های مشاوره و روانشناسی به شکلی مورد سوال مراجعان هست زمانی که آنها به مرکز مشاوره تماس می گیرند یکی از سوالهای آنها این است که ما چند جلسه باید مراحعه کنیم!؟

پاسخ کلی این است که: معلوم نیست!

تا مراجع کننده یک جلسه مراجعه نکند مشخص نمی شود که چند جلسه باید یه مرکز مشاوره مراجعه کند.

اما استثنا هم در پاسخ وجود دارد!

یعنی چه؟

یعنی اینکه برخی برای یک سوال مراجعه می کنند که مثلا من پس از طلاق تا چند وقت بهتر است رابطه ای را تجربه نکنم؟ یا مدارس غیرانتفاعی بهتر است یا دولتی؟

یعنی سوالهایی که نیاز به دریافت اطلاعات دارد.

چنین مواردی به همان یک جلسه ختم می شود.

اما گاهی افراد مشکلاتی را در رابطه تجریه می کنند یا اضطراب ها و با مشکلات شخصیتی دارند که به گذشته مربوط می شود هیچ چاره ای ندارند، غالبا مدتها باید وقت صرف تغییر خود کنند.

یا همسرانی که مدتهاست مشکلاتی دارند و یا شاید مدت زمان زیادی نباشد اما مشاور تفاوتها و نقطه ضعفهایی را تشخیص دهد که باید روی آن مسائل کار شود.

بنابراین جلسه ها تعداد مشخص ندارد.

ریشه ای حل کنیم!

در ادامه ی بحث اثربخشی جلسه های مشاوره و روانشناسی ، طبق تجربه ای که در این 10 سال گذشته در مرکز مشاوره گذراندم به یک نتیجه رسیدم و آن اینکه کار باید اصولی و ممتد انجام شود.

حتی مراجعانی که یک جلسه می آیند و جلسه ی بعدشان چند هفته بعد است، بر حسب مشکلشان ممکن است از آن مواردی باشد که نتیجه مطلوبی بدست نیاید

اولا وقتی چند جلسه نزدیک به هم برگزار شود مشاور و روانشناش کاملا در تمام جزئیات مطلب، حضور ذهن دارد.

که زمانی که وقفه می افتد این آگاهی کامل وجود ندارد.

 شاید بگویید مشاور که اطلاعات را در پرونده می نویسد! بله درست است اما آگاهی کامل نسبت به تمام رفتارها و کلام مراجع کننده چیزی است که فقط در ارتباط مستمر حفظ می شود

و بهترین کیفیت را خواهد داشت

به خصوص تمام این صحبتها برای زمانی است که جلسه ها جنبه تحلیلی دارد و تحلیل شخصیت و رفتار آنهم اگر به مسائل گذشته ربط پیدا می کند.

توصیه مرکز مشاوره امین میرموسوی

در پایان بحث اثربخشی جلسه های مشاوره و روانشناسی ، به همین نکته اکتفا می کنیم که اگر مسائل شما مفصل است حتما مدتی را وقت بگذارید و مستمر به مشاور خود در مرکز مشاوره مراجعه کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *